×
خانه » دسته‌بندی نشده » سامانه مودیان و نرم افزارها
29 سپتامبر 2023

سامانه مودیان و نرم افزارها

کلیاتی بر رویه ها و نرم افزارهای ارسال اطلاعات فروش به سامانه مودیان

همانطور که میدانید ، هر فروشنده ای (چه حقیقی و چه حقوقی) موظف به ارسال اطلاعات فروش خود در سامانه مودیان است.

شاین آنچه را که ندانید این نکته باشد که ثبت اطلاعات فروش در سامانه به صورت دستی امکان پذیر نیست و این اطلاعات می بایست از طریق نرم افزارهای طراحی شده برای این عملیات ارسال فاکتورهای فروش است.

متاسفانه در حال حاضر تعداد این نرم افزارها بسیار محدود بوده و هنوز بسیاری از مودیان مالیاتی در خصوص این موضوع اطلاعات کافی و زیرساخت های لازم را آماده سازی نکرده اند.

فرایندی که توسط سازمان امور مالیاتی پیش بینی شده، انجام این عملیات توسط شرکت های معتمد خود است  که این موضوع برای مودی هزینه های ماهانه ای را تحمیل می کند . ضمن اینکه اطمینان مودیان از دسترسی معتمدین سازمان امور مالیاتی به نرم افزارها و بانک های اطلاعاتی خود ، همچنان در در سطح مطلوبی قرار ندارد.

لذا به منظور جلوگیری از مشکلات پیش روی عملیاتی شدن این قانون ، سازمان امور مالیاتی این امکان را نیز برای مودی پیش بینی کرده تا خود راسا اقدام به ارسال اطلاعات به سامانه نماید.

برای ارسال اطلاعات فروش توسط واحد مالی یا هر فرد معتمد دیگر ، کارفرمایان می بایست ضمن داشتن نرم افزار مناسب که رابط بین نرم افزار (یا حتی فایل ااکسل یا اکسس او) و سامانه مودیان باشد و اطلاعات فروش را به سامانه مودیان ارسال کند ، ضروری است تا با زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی کردن این موضوع را نیز فراهم کند.

به همین منظور در این بخش سعی کرده ایم تا زیرساخت های کاربردی و عملیاتی مورد نیاز را با استفاده از ماژول سامانه مودیان نرم افزار سپیدار  و نرم افزار مدیریت کارپوشه سامانه مودیان “کارسام” به شما ارائه دهیم.

اما پیش از پرداختن به این موضوع ، توجه به نکات زیر ضروری است :

۱- بسیاری از نرم افزارهای موجود هنوز ماژول و امکان ارسال اطلاعات به سامانه مودیان را ندارند. پس شما ناچار هستید که از نرم افزارهایی که این امکان را دارند استفاده کنید. البته در اینصورت ناچار هستید تا همه سیستم های پیش نیاز دیگر آنها را نیز خریداری کنید! (از جمله فروش ، خزانه و انبار)

۲- بسیاری از مشاغل و شرکت های کوچک و تازه تاسیس ، از نرم افزار خاصی استفاده نمی کنند و عموما از فایل های اکسل یا نرم افزارهای رایگان استفاده می کنند

۳- اخیرا نرم افزارها و اپلیکیشن هایی طراحی شده اند که صرفا عملیات ارسال اطلاعات به سامانه را برای شما انجام می دهند. در این حالت شما ناچار هستید علاوه بر ثبت اطلاعات در نرم افزار یا فایل اکسل خود ، اطلاعات فروش ، مشتریان و کالاهای خود را نیز در این نرم افزارها ثبت کنید.

بنابراین اگر شما جزو دسته های سه گانه بالا باشید یا به عبارت دیگر فاقد نرم افزارهای پشتیبانی کننده  مثل سپیدار یا پارمیس هستید ، پیش از ارسال اطلاعات به سامانه مودیان ، با یک مشکل بسیار مهم دیگر مواجه هستید : کانورت و انتقال اطلاعات به نرم افزارها و اپلیکیشن های اختصاصی سامانه مودیان و یا اینکه ثبت مجدد اطلاعات به این اپلیکیشن ها و نرم افزارها .

ما در کارسام برای رفع این مشکل این گروه عزیزان پیش بینی ها و تمهدات لازم را اندیشیده ایم. فقط کافی است از کارگاه ها و منابع آموزشی مرتبط استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات در خصوص کلیات سامانه مودیان و همچنین قوانین و بخشنامه های مرتبط ، در اینجا پاره ای از منابع و لینک های مرجع مرتبط با پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان را ارائه داده ایم :

منابع اصلی :

  1. قانون و بخشنامه های  پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
  2. آیین نامه اجرایی اصلاحی موضوع ماده (۶) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
  3. آیین نامه موضوع ماده ۲۶ قانون پایانه های فروشگاهی
  4. سند ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی
  5. راهنمای استفاده از SDK جاوا و اتصال به سامانه مودیان
  6. راهنمای شناسه کالا و خدمات 
  7. راهنمای استخراج کلیدی عمومی از امضای دیجیتال
  8. راهنمای پایانه فروشگاهی و عضویت در سامانه مودیان
  9. دستور العمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان
  10. دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیک 
  11. معرفی حساب های تجاری خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

 

لینک های آموزشی اصلی و مرجع :

  1. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در یک نگاه
  2. فیلم های آموزشی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی
  3. فرایند ساخت شناسه های یکتا و کد CSR
  4. شناسه کالا و خدمات عمومی
  5. فرایند تولیدشناسه کالای اختصاصی

منابع اختصاصی آتیلا برای صندوق فروشگاهی و سامانه مودیان

بنا به درخواست همکاران و همچنین فقدان مرجعی فعال و پویا برای راهنمایی و پاسخ به سوالات مدیران مالی و حسابداران  ، ضمن استقرار سیستم آنلاین پشتیبانی و پاسخ به سوالات همکاران  ، منابع ساده و کاربردی برای شما عزیزان فراهم کرده ایم که به تفکیک موضوعات به شرح زیر می باشند :

(عزیزانی که درخواست عضویت در سیستم پشتیبانی آنلاین ما دارند میتوانند به ایمیل

joinattilateam@gmail.com و یا به واتساپ خط ۰۹۱۹۹۷۷۲۳۰۰  ، ایمیل خود را ارسال کنند)

fanoos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *