درابتدا باید بگوییم که بازاریابی مدرن بعنوان رویکرد و نگاهی جدید و تکنولوژیکی به شیوه های قدیمی و سنتی بازاریابی،به معنی رد تکنیک های بازاریابی سنتی و مباحث مدیریتی آن نیست!با توسعه تکنولوژی و تلفیق هرچه بیشتر آن در تکنیک های مدیریت، روشها و ابزارهای بازاریابی نیز در چند سال گذشته بصورت قابل ملاحظه ای تحول یافته است. چرا که تکنولوژی عملا تمام زمینه های طراحی ، سیستم سازی ، اجرا و تحلیل را در بحث مارکتینگ و مدیریت بازاریابی در بر گرفته است.و حالا بعد از ۳ دهه از بکارگیری روشهای سنتی بازاریابی، ما به ۹ قانون مهم در مدیریت بازاریابی مدرن دست یافته ایم که علاوه بر دستاوردهای جدید این حوزه، روشهای بازاریابی سنتی را هم مورد اصلاح قرارداده است.
با رشد تکنولوژی، امکان شناسایی راههای جدید برای جذب مشتریان بیشتر، تعامل مفید تر با آنها، شناسایی عمیق رفتارهای مشتریان بازار هدف، و تاثیری که در تکنیک های مدیریت بازاریابی و مارکتینگ گذاشته اند، بوجود آمده است.گرچه همه اینها تنها بخش بسیار ناچیزی از اثراتی ست که تکنولوژی میتواند بر اصول و تکنیک های بازاریابی آینده بگذارد. چراکه موفقیت واقعی مدیران بازاریابی ، به شناخت ۳ شاخص مهم در بازاریابی مدرن برمیگردد:
و علاوه بر گرایش به رشد و توسعه مداوم ازنظر تکنولوژیکی ،کمپانی ها میبایست از میان این ابزارها ، آنچه که همخوانی بیشتری با کسب و کارشان دارد انتخاب و سپس مورد آزمون قرار دهند.
اما توسعه های تکنولوژیکی بتنهایی موفقیت های بازاریابی را رقم نمیزند.اصول و حقوق انسانی و رفتارهای مشتریان نیز میبایست در زمینه این ابزارها گنجانده و تعریف شود.مدیران بازاریابی میبایست سریع ، منطعف و قدرتمند عمل کنند.میبایست آرایش افراد تیم را متناسب با نیازها و شرایط جدید تغییر دهند.همچنین کارمندان خلاق ،مبتکر و همزمان تحلیگر جذب کنند.از این طریق تجربیات به بهترین شکل و در محل درست خود بکار گرفته میشود. از سویی از آنجا که رفتارهای مشتریان در بازار ، از روند خطی پیروی نمیکند ، مدیران بازاریابی میبایست با بکارگیری انواع تکنولوژی ها این رفتار را بدرستی تحلیل و تصمیمات مهم را اتخاذ کنند.
علاوه بر سیستم های قدیمی خرید و فروش که بر اساس تصمیم مشتری به خرید یک محصول و فروش آن میشد، یا انواع روشهای دیگر بازاریابی و فروش مانند ، فروشگاه های اینترنتی، فروش در شبکه های اجتماعی و ..، مدیران بازاریابی موفق بر دو اصل مهم تمرکزمیکنند:
در بازار پر رقابت جذب مشتری و فروش بیشتر ، هرچقدر هم یک محصول جذاب یا مهم باشد، اگر کمپانی ها نتوانند به بهترین شکل با مشتریان خود در تعامل باشند، مردم نیز به شرکت دیگری که دسترسی آسانتر و سریعتر دارد روی می آورند.اینجاست که نیاز به تیم پشتیبانی برای معرفی کاملتر محصول فروخته شده، شیوه نصب یا بکارگیری آن، معرفی شبکه های اجتماعی و سایتهای کمپانی به مشتریان ،اهمیت خود را هرچه بیشتر نشان میدهد.
به عنوان مثال شرکت ادوبی ، حتی بعنوان یک برند مطرح در خصوص نرم افزارهای گرافیکی ، به طور ویژه ای متمرکز بر ارائه آموزشهای استفاده و رفع خطا های احتمالی در محصول خود است. اما اینکه به قراردهی این آموزشها صرفا در سایت خود اکتفا نمیکند، بحث دیگریست! مدیران بازاریابی این شرکت بخوبی با اهمیت سریعترین دسترسی آشنایی دارند و این آموزشها را در دیگر محل های پر بازدید مثل سایت یوتیوب و کانال های دیجیتالی پرمخاطب در اختیار مشتریان واقعی و بالقوه خود قرار میدهند.
از طرفی ساده لوحانه است که همچنان با این ایده که مشتریان چه میخواهند ، اقدام به طراحی ، تولید یا بازاریابی نمود. یکی از اصول مهم در مدیریت بازاریابی مدرن، شناسایی چیزهایست که مشتریان نمیخواهند. این اتفاق یا در بازار رقبا رخ داده یا میتواند به شکل بالقوه مشاهده شود. با کسب آگاهی و تحلیل بازخوردها، میتوان این نقضها را شناسایی و به علت آنها پی برد.
صرف بکارگیری ابزارهای اینترنتی ، بازاریابی و فروش در یک کمپانی به موفقیت نمی انجامد. صد البته که تقریبا همه فروشندگان با این اصل که باید به آسانترین حالت در تماس با مشتریان باشند، آشنا هستند. اما ملاقات فیزیکی با مشتریان، چیزیست که در مدریت بازاریابی مدرن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
شرکت ادوبی با وجود اطلاع از اهمیت دیجیتال مارکتینگ، اما از برگزاری رویدادها و همایش های زنده غافل نماینده است.در این همایشها، نقاط ضعف یا چالشهایی که از چشم بازاریابان دیجیتال خود پنهان مانده ، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
خلاقیت در نشان دادن اهمیت یک محصول و معرفی همه مزایا و ابعاد آن در مدیریت بازاریابی مدرن یک چالش اساسی و مهم است.پس از تولید یک محصول، نکته قابل تامل شرح استفاده و فواید استفاده از محصول (مانند صرفه جویی در هزینه ها ) به زبان ساده است.یکی از نقاط قوتی که در بخش اجرایی کمپانی اینتل وجود دارد، استفاده از یک میکرو پردازشگر هوشمند در سیستم خود است که همه اطلاعات را خلاصه و مفید میکند. لذا حتی اگر مشتریان چیزی از این پردازشگرهوشمند ندانند، اطلاع از وجود چنین فناوری هوشمند، همچنان برایشان جذاب و قابل توجه استکه حتی قیمت کالا را هم منطقی تر مینماید.
>> اگر بدنبال روش های بازاریابی مدرن و کاربردی برای کسب و کار خود هستید، فرم مشاوره پاوینو را تکمیل نمایید!
اگر بخواهید به یک مدیر بازاریابی اینترنتی موفق و مدرن تبدیل شوید، باید همواره در حال آزمون و امتحان ابزارها و تکنیک های مارکتینگ باشید. ادوبی از طرق زیر بازاریابی خود را محک میزند:
البته با وجود همه ابزارها و داده های علمی، هنوز نیاز به هنر تلفیق بهینه بازاریابی و مدیریت مشتریان هست.چرا که همه چیز امکان اتوماتیکی شدن ندارد و بهمین دلیل است که هوشمند ترین روباتها هم هرگز جایگزین مدیران بازاریابی نخواهند شد.قدرت درک و قضاوت هنوز خصیصه هایی بااهمیت از نقش انسانها در مباحث بازاریابی و مارکتینگ است.
بر خلاف گذشته، بسیاری از افراد مبتکر ، علاقمند به گرفتن بازخورد از ابداعات خود دارند. فرقی نمیکند این اطلاعات را از شبکه های اجتماعی بدست آورند یا سیستمهای پردازشی پیشرفته تر.این بازخوردها به سازندگان مبتکر در بهبود ساخته هایشان کمک شایانی میکند.کمپانی مک کنزی طی گزارشی اعلام کرد که شرکتهایی که بین خلاقیت و تحلیل بازخوردهای مربوط به آن موفق به ایجاد یک ارتباط و تعامل شده اند، از توسعه و رشد کسب و کار خود تا دوبرابر نسبت به گذشته خبر داده اند.
بعنوان مثال شرکت ادبی در جشن ۲۵ سالگی خود با گروه موزیک ایمجن دراگونز در بخش ساخت و ویرایش فیلم با ادوبی پرایمیر همکاری کرد.
در این بازار پررقابت و چالشهای رو به افزایش بازاریابی ،حضور منفرد در بازار برای محصولات تکنولوژیکی بسیار دشوار است. تلفیق های سازمانی یا چند واحد در قالب یک تیم برای این شرکت ها میتواند منجر به ایجاد یک برند موفق شود.
عملکرد مثبت، هدفی بزرگتر در مدیریت بازاریابی مدرن است. علاوه بر سرمایه گذاری و تلاشهای شرکت ادبی در جهت تولید بهترین محصولات و خدمات، از دیگر اهداف این شرکت ساختن جهانی بهتر و یکپارچه با استفاده از محصولات خود است. مانند همکاری ادوبی با مرکز ملی کودکان مفقودی که محصولات آن در جهت شناسایی بهتر و سریعتر گمشدگان بکار برده میشود.