×
خانه » دسته‌بندی نشده » ثبت نام سامانه املاک و اسکان
02 فوریه 2021

ثبت نام سامانه املاک و اسکان

مهلت ثبت نام

◾️بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای تمامی سرپرستان خانوار از تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به مدت دو ماه تعیین شد . سرپرستان خانوارها املاک تحت تملک خود را میتوانند از طریق سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت نمایند

ماخذ قانونی

◾️در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب ۵ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی [ و برابر آنچه که در تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مقرر شده ] ضرورت دارد تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

◾️مهلت قانونی تعین شده برای انجام خوداظهاری از زمان شروع به مدت ۲ ماه است.

بندهای ۶ و ۷ تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹

? بندهای ۶ و ۷ از تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم ( مصوب آذر ماه ۱۳۹۹ که در تاریخ ۲۶/ ۹/ ۱۳۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید )

?۶ ـ کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یکماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، در غیر این ‌صورت به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول ماده (۵۴ مکرر) این قانون می‌شود. واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، مشمول حکم بند (۱) این تبصره هستند.

?۷ـ پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرائی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج‌شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

➖همچنین حداکثر ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تبصره، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر نمایند

بندهای ۸ الی  ۱۰ تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹

? بندهای ۸ ، ۹ و ۱۰ از تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم ( مصوب آذر ماه ۱۳۹۹ که در تاریخ ۲۶/ ۹/ ۱۳۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید )

?۸ ـ وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق شمارشگر(کنتور)هایی که ساکنان آنها در سامانه املاک و اسکان کشور، خوداظهاری نکرده‌اند را با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.

?۹ـ کلیه دستگاههای اجرائی و خدمت‌رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می‌شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می‌شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاههای اجرائی، رایگان می‌باشد.

?۱۰ـ ثبت اطلاعات اشخاص به‌عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاههای اجرائی یا محاکم قضائی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن یا عدم امکان انتقال به دلیل رأی قضائی از جمله انحصار وراثت، هیأت حل اختلاف موضوع ماده (۲۴۴) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان کشور را در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه کند.

fanoos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *